Autobusy, které jezdí v padesátistupňových mrazech


Když se předloni skupina majitelů východočeské firmy SOR Libchavy, která vyrábí autobusy, rozhodla vzdát svých podílů a najít strategického partnera, šlo o naprosto zásadní změnu strategie. "Nemuseli jsme to dělat, máme vynikající výrobky, dodáváme do patnácti zemí, firma byla i finančně plně konsolidovaná," tvrdí generální ředitel SOR Jaroslav Trnka. "Ale je to jako s dítětem. Počnete ho, pak ho vypipláte od plínek, až přijde okamžik, kdy cítíte, že může jít dál. A že už bude potřebovat jiný prostor. Takže jsme se rozhodli správně."
Jaroslav Trnka je jedním ze zakladatelů firmy, prošel s ní celých patnáct let, od roku 1991 až do okamžiku rozhodnutí o prodeji. "Dnes už mohu potvrdit, že jsme si tím uvolnili ruce a mozky, takže se můžeme plně věnovat dalšímu vývoji s jistotou pevného zázemí finanční skupiny J&T," říká.
O tom, že šlo o správné rozhodnutí, vypovídají nejlépe čísla. Zatímco v roce 2005 firma vyrobila a prodala 250 autobusů, loni to už bylo 409 vozů.
Šedesátiprocentní nárůst mluví za vše. "Dokážeme už udělat dva vozy denně," potvrzuje zástupce investora Petr Hájek. "Chceme se pokusit o tři a časem ještě o víc."

Autobusy za polární kruh

Autobusy s logem SOR jezdí v patnácti zemích. V provedení Arktik i vysoko za polárním kruhem v Rusku. "Jezdí i v padesátistupňových mrazech. Uvnitř je plus dvacet," říká Jaroslav Trnka. Firma nabízí prakticky kompletní sortiment.
Od autobusů dlouhých devět metrů až po vozy dvanáctimetrové v různých modifikacích. Na nádvoří firmy už ale stojí i kloubový autobus pro městskou dopravu, vyvinuli i nízkopodlažní vůz.
Vozy se prosazují v těžké konkurenci. "Naší výrobní a vývojovou filozofií byly od začátku nízká váha a nízká spotřeba," vysvětluje Jaroslav Trnka.
Autobusy východočeské SOR Libchavy tak bodují užitnými hodnotami i spotřebou, která může být až o tři litry na sto kilometrů nižší než u konkurence.
"Používáme nejmodernější technologie a velký podíl kompozitních materiálů, zejména sklolaminát."
Autobusy SOR vyvíjí vlastní tým konstruktérů. "Musíme být vždy o krok před konkurencí. To znamená důkladné poznání toho, co trh hledá. Na to odpoví vývoj, takže když objevíme zákazníka, můžeme mu říci: Máme řešení vašeho problému," konstatuje generální ředitel. Firma také sází na přímé oslovení potenciálního zákazníka. Půjčí mu vůz, aby si ho osahal v provozu. Protože jde zpravidla o dopravní firmy, v případě, že autobusy koupí, následuje jednání o další spolupráci. Případná distribuce nových vozů, náhradních dílů i zajišťování servisu. Ale třeba v Polsku a Maďarsku už běží licenční výroba, pro kterou libchavští dodávají základní komponenty. Na Slovensku má firma dceřinou společnost. V dalších zemích, od loňska například také v pobaltských státech, má obchodní zastoupení.

Licence pro Rusko

"Zaměřujeme se především na Východ. V Rusku a na Ukrajině chceme zavést licenční výrobu. Je to obrovský trh. Západní a střední Evropu dokážeme obsloužit z našeho závodu v Libchavách. Noví majitelé investují do vývoje i výroby, takže v tomto ohledu kapacity máme," shrnuje Jaroslav Trnka strategické záměry.
Díky investicím dosahuje SOR skutečně světových parametrů i ve výrobě. Platí neformální vztah: úspěšný výrobce autobusů produkuje jeden vůz na zaměstnance. To dokázali už loni: při 437 zaměstnancích vyrobili zmíněných 409 vozů - a letos výsledek ještě vylepší.
"Na trhu je obrovská konkurence a ta se ještě přiostří," tvrdí ředitel. Například Čína vyrábí ne stovky, ale tisíce autobusů. A tak už existují signály o tom, že se už poohlížejí i v Evropě. V Rusku už je tento tlak cítit. Takže příznivá cena a vysoká kvalita východočechům už nestačí. Musí být prostě lepší než konkurent.
Firma SOR tedy vsadili na špičkový produkt s vysokou kvalitou, dokonalý servis a přímé oslovování zákazníků. Respektuje, že zákazník nechce už jen kupovat. Chce i kooperovat, případně se podílet na výrobě u sebe doma. I tuto linku sledujeme," uzavírá ředitel.

Autor je redaktorem týdeníku Ekonom