A to nejen proto, že letos poprvé v sedmasedmdesátileté historii ženevské přehlídky zde jsou čínská auta, konkrétně modely od firmy Brilliance Jinbei Automobile, opravdu k vidění. Ale také proto, že odborníci se v Ženevě shodují v tom, že tohle je ze strany Číňanů jenom začátek.

Chytří Číňané

Na evropský automobilový trh podle odborníků míří třetí vlna importu z Asie. Jako první zaútočili na starý kontinent Japonci. Těm ale trvalo dvacet let, než se zde definitivně prosadili. Druhá vlna, to byly automobilky z Jižní Koreje. Ty se sice prosadily o něco rychleji, přesto jim to trvalo let deset. A nyní se blíží třetí vlna - z Číny. A ti se zřejmě prosadí velmi rychle.

"Číňané jsou neuvěřitelně chytří. A čínská vláda navíc dělá velmi promyšleně svou exportní politiku," potvrdil tento názor v Ženevě i výkonný ředitel největší světové automobilky General Motors Rick Wagoner. Zároveň ovšem dodal, že on sám se nebojí nástupu čínských automobilek na "jeho" domácím, tedy americkém trhu. "Myslím si, že s nástupem v USA ještě chvíli počkají. Dokud si nebudou jistí, že mají ta správná auta, aby se zde s nimi prosadili," dodal Wagoner. Možná je to jen Wagonerovo "zbožné přání", protože několik čínských automobilek již oznámilo, že v Americe chtějí začít v nejbližší době prodávat. S útokem na Evropu však Číňané již čekat nechtějí a například právě automobilka Brilliance představila v Ženevě hned tři modely. A ne ledajaké. Modely nazvané BS6, BS4 a BC3 vypadají velmi slušně, i díky tomu, že jejich vzhled navrhl známý designér Fabrizio Giugiaro a na výrobě těchto automobilů se podílelo i německé Porsche. "Dnešek je milníkem, který popularitě čínských aut v Evropě výrazně přispěje. Prosadíme se zde dobrým poměrem ceny a užitné hodnoty, kvalitou a bezpečností," řekl v úterý, kdy byly modely v Ženevě představeny, Hans Ulrich Sachs šéf lucemburské společnosti HSO Motors Europe, která bude modely od Brilliance do Evropy dovážet.

Prudký útok Brilliance

Ještě letos chce Brilliance v Evropě podle Sachse prodat 15 tisíc svých aut. Do roku 2009 hodlá automobilka na starém kontinentu prodat již 75 tisíc svých automobilů. Prodej má být letos zahájen v Německu, následovat mají další západoevropské země.

Do Evropy ale kromě Brilliance míří i další výrobci, včetně jihokorejské automobilky Ssangyong, která ovšem patří největší čínské automobilce Shanghai Automotive Industry. Ta již dokonce do Evropy exportuje část svých sportovních modelů, kterých zde vloni prodala skoro 60 tisíc.

Do Evropy a zároveň i Ameriky také míří i automobilka Chery, která spolupracuje na výrobě svých malých modelů s firmou DaimlerChrysler.

modely_automobilky_Brilliance.jpg
Modely od čínské automobilky Brilliance by se v Evropě měly začít prodávat ještě letos. Nejprve v Německu a pak v dalších zemích Evropy.